Monday, March 5, 2012

Attachment- of hechtingstheorie

Ruim een half jaartje geleden besteedde ik eens een paar blogjes aan het verboden experiment en aan zogeheten wolfskinderen of kinderen die geheel of in sterke mate verstoken van menselijk contact opgroeien, zoals in bijvoorbeeld de historische gevallen van Kaspar Hauser of Victor van Aveyron.

Het lag voor de hand, en ook in de bedoeling, om dat te vervolgen met wat wetenswaardigheden over hoe dat opgroeien met en door menslijk contact dan doorgaans verloopt. En dan kom je al snel op de zogenaamde attachment- of hechtingstheorie.



Nu wilde het geval dat Henk50 (orthopedagoog op twee wielen) in zijn blog Onderweg regelmatig in heldere en begrijpelijke bewoordingen uitleg gaf over het fenomeen hechting en gehechtheid. Het onderwerp was ook een terugkerend thema en liep als een rode draad door zijn stukjes over Opvoeding en Psychologie.
Ik dacht toen dus mooi en volop naar dat blog te kunnen verwijzen in mijn zoektocht door het onderwerp. Helaas liep dat blog onderweg onverhoopt schipbreuk op een dom streepje dat deskundige cybertechneuten even weg wilde werken; maar dat bleek iets meer voeten in de aarde te hebben dan gedacht. Zo ging een wat dit onderwerp betreft rijk gevuld blog verloren. Henk50 blogt inmiddels alweer geruime tijd vrolijk verder op Wordpress.

En wachtend op een mogelijke terugkeer van dat eerdere blog, schoof ik het onderwerp maar wat voor me uit om het vervolgens bijna te vergeten. Maar zoals hier maar weer eens blijkt is bijna nog niet helemaal en moest ik me maar alsnog eens van die zelfopgelegde achterstallige taak proberen te kwijten.

Attachment >>

No comments:

Post a Comment