Tuesday, April 3, 2012

Cyberzucht

Ja, ik kan het moeilijk ontkennen, ik heb last van cyberzucht. Met andere woorden, ik ben computer-verslaafd of beter gezegd internet-afhankelijk geworden. Ik voel me behoorlijk ontheemd en uit- en afgesloten zonder toegang tot wat wel de digitale snelweg of cyberspace is gaan heten.



Ik kon het natuurlijk reeds vermoeden en ik wist eigenlijk ook wel hoezeer ik gehecht aan het wereldwijde web geraakt ben. maar nu werd het wel weer even erg duidelijk. Vanaf zaterdag zat ik namelijk zonder internetverbinding. Dus zonder toegang tot de mail, bankrekening, blogs, google en wat het wereldwijde web zoal meer te bieden heeft. Niet even snel iets op kunnen zoeken en dan merk ik opeens hoe vaak ik dat gewoonlijk doe. Maar de afgelopen vier dagen kon dat dus zomaar even niet.



Maar het euvel is inmiddels met een nieuw modem en hopelijk voor langere tijd verholpen en ik kan weer surfen door cyberspace en wegpiraatje spelen op de digitale snelweg. Eerst maar eens kijken wat er zoal in de mailbox zit. Ik ben bepaald niet de enige die zich onthand voelt zonder aansluiting op het net. Er mensen die in the Cloud werken en in een dergelijk geval plots zonder werk zouden zitten. In dit land zou bij storing aan netwerkverbindingen sowieso het meeste werk platliggen of ernstig gehinderd worden. En ook zou betalingsverkeer zou platliggen en het verkeer op de weg en via het spoor zou ontregeld worden. Daarbij vergeleken valt de mogelijke schade en ongemak wanneer alleen mijn verbinding het begeeft toch maar ernstig in het niet.


We zijn in die zin als samenleving toch wel erg kwetsbaar geworden en er is tegenwoordig nog maar weinig voor nodig om het dagelijkse leven ernstig te ontregelen. En dan reppen we nog niet over de te verwachten gevolgen van zaken als cyber-crime en -spionage. Technische vooruitgang is ook niet altijd en alleen maar rozegeur en maneschijn.

No comments:

Post a Comment