Saturday, April 21, 2012

Iets gemist?

Met enige regelmaat mis ik TV-uitzendingen die ik wel had willen zien en denk dan: 'kan ik altijd nog zien op uitzending gemist'; wat ik dan vervolgens weer snel pleeg te vergeten.

Afgelopen week ging dat eens iets anders.
De VARA zond het drieluik Vrijheid, gelijkheid en broederschap van Pieter Hilhorst uit en dat wilde ik toch wel zien.
Afleveringen Vrijheid en Gelijkheid via uitzending gemist op de laptop gekeken en slotaflevering Broederschap gewoon op de buis (die inmiddels wel erg plat is geworden).

Het was wel de moeite waard en goed de ijzersterke argumentatie en onloochenbare conclusies van Pickett en Wilkinson, de auteurs van The Spirit Level, weer gepresenteerd en eens voor een breder publiek vertoond te zien.
Hetzelfde geldt voor de uitleg en argumentatie van TED-Talker professor Dan Ariely.

Lijkt me goed als meer mensen de strekking van dit verhaal tot zich door zouden laten dringen en vooral dat gezelschap dat al een poosje Catshuiskamertjespolitiek bedrijft. Dat wil zeggen wanneer we als samenleving de boot niet willen missen!

Voor hen en een ieder die het horen wil nogmaals het betoog van The Spirit Level:




Over de harde onmiskenbare cijfers door de Equality Trust en over motivatie en beloning.
De vraag lijkt: kiezen we voor een bezielde samenleving of een maatschappij zonder ziel?

No comments:

Post a Comment