Thursday, August 2, 2012

Ook miljonair worden?

Vandaag lees ik in de krant:



China heeft een miljoen milljonairs



d.w.z. volgens een Chinees zakenblad zijn er nu 1,02 miljoen Chinezen met een vermogen van tenminste 10 miljoen yuan, ofwel ruim 1,2 miljoen euro.



Is dat veel op een bevolking van meer dan een miljard?
Ik weet het niet maar het betekent iets van 1 op de 1300 inwoners. En dat lijkt me toch wel veel voor een land dat zichzelf een communistische volksrepubliek noemt.



In de USA (of de United States of Amnesia, zoals de zojuist overleden schrijver Gore Vidal zijn vaderland ook wel noemde) heet(te) het te zijn dat je het wel van krantenjongen tot miljonair kunt brengen als je maar een beetje initiatief neemt en je schouders eronder wilt zetten. Zo luidt althans de mythe die dit land tot het land van de onbegrensde mogelijkheden moest afficheren.

Nu komt het mij toch voor dat de kans om in het in dat gedroomde Amerika van krantenjongen tot miljonair te schoppen, statistisch gezien, niet veel groter en wellicht zelfs nog kleiner zal zijn dan de kans om in Nederland de Staatsloterij te winnen. (en dat scheelt bovendien een hoop gesjouw natuurlijk met die loten i.p.v. met die kranten)
In het droomland Amerika van nu is de kans in ieder geval ongelooflijk veel groter dat je evenals 1 op de 6 Amerikanen tot die groep gaat behoren die onder de zogeheten armoedegrens leven dan dat je van je krantenwijkie zo door naar de Miljonair Fair zou kunnen fietsen.



Nee, als je daadwerkelijk miljonair wilt worden en je knopen even telt dan is het wel zonneklaar dat je toch heus beter in China of anders in bijvoorbeeld Rusland kunt zijn. Hoewel het aantal miljonairs de laatste twee decennia ook in VS (evenals in ons land) wel mondjesmaat is gestegen, staat dat in geen enkele verhouding tot de explosieve groei in Rusland of China.



Ik denk dat ik toch nog maar effe geen visum ga aanvragen!

No comments:

Post a Comment