Tuesday, August 6, 2013

Virtueel vandalisme, digitaal en ander ongemak

Na in de loop der jaren eens paar keer eerder door een lastig virusje en heel veel spam lastig gevallen te zijn werd ik dit jaar eens goed te pakken genomen door zo’n vervelend rotvirusje. Malware, virussen, adware, trojaanse paarden of what have you? Het is toch eigenlijk gewoon allemaal een vorm van digitale huisvredebreuk of het nu uit een puberale vorm van vandalisme of met het oogmerk op diefstal, spionage of andere puur criminele activiteiten gebeurt. Daar moest de politie naar kijken, zeiden wij dan vroeger, maar de politie heeft, naar het zich laat aanzien, tegenwoordig wel iets anders te doen. thumb_hardware Zouden we de politici dan eens moeten vragen er iets aan te doen? Toen George W. Bush zo’n jaar of tien geleden eens gevraagd om rigoreuze maatregelen tegen SPAM en de irritante overlast daardoor te nemen, weigerde hij dat met het argument dat dat de economische bedrijvigheid in de VS weleens zou kunnen schaden. Zelf heb ik onlangs nog eens een oproep aan de heer Wilders gedaan in die richting, maar ja, daar heb ik nooit een reactie op mogen vernemen. oertijd_computer_virus Vorige week leek het er toch sterk op dat ik opeens weer door zo’n gemeen digitaal ziekmakertje bezocht en geplaagd werd. Ziggo blokkeerde onze toegang tot het internet op verdenking van een virusbesmetting. En wel een virusje dat kwistig mailtjes rond zou sturen, spam dus. Zelf zocht ik de oorzaak aanvankelijk elders maar als je in een paar dagen zeven verschillende medewerkers van de helpdesk aan de lijn hebt waarvan de laatste zes toch steeds blijven hameren op dat virus dan ga je ook helemaal denken in termen van virusbestrijding versus databehoud ofwel hoe raak ik niet al mijn gegevens en documenten kwijt. De meeste medewerkers van de Ziggo-helpdesk vonden dat mijn harde schijf opnieuw geformatteerd moest worden. In alle ijl en paniek dan maar weer een nieuw digitaal apparaat aangeschaft. virusje Inmiddels ben ik dan weer online en de boosdoener lijkt achteraf niet een virus maar, zoals ik al eerder dacht een wat domme actie (teveel foto’s in een mailtje willen versturen) van mijzelf geweest te zijn. Daar kon ik echter hooguit achter komen in overleg met de afdeling 'abuse' van Ziggo en die afdeling leek hermetisch afgesloten en uitsluitend bereikbaar via de mail; en juist ..??.. die werkt dus niet wanneer je geen toegang tot het internet hebt! En ome Gerrit was ook niet in de buurt. OmeGerrit Al die tijd zaten we ook nog zonder warm water. Maar als zich verder geen virussen heimelijk in de water- of gasleidingen genesteld hebben, moet dat ongemak morgen na plaatsing van een nieuwe CV-ketel ook weer verholpen zijn. Zoals gezegd, Rutte kan over ons toch niet te klagen hebben; wij geven inmiddels meer geld uit dan ons lief is. Ruttevingertje

No comments:

Post a Comment