Sunday, January 19, 2014

Retteketet, wereldbeelden à la Ted? (4)

Wereldbeelden kom je uiteraard in allerlei smaken, kleuren en maten tegen.
En bepaalde soorten wereldbeelden kunnen naar mijn smaak ook aanzienlijk meer en gedetailleerder wetenschappelijk gefundeerd of ingekleurd worden dan andere.
Er zijn ook wetenschappers die zich vrij intensief in het fenomeen ‘wereldbeeld’ of ‘worldview’ verdiepen. worldviewface Op een wat populairder en toegankelijker niveau worden er via de populaire en de, zeker ook door mij, zeer gewaardeerde TEDtalks ook nogal wat mens- en wereldbeelden of althans aspecten daarvan aan de man gebracht.
Benjamin Bratton achtte het juist in dat verband hoog tijd om het in zijn TEDtalk eens over die TEDtalks te hebben. En wel over hoe zij ons wereldbeeld dan weer kunnen beïnvloeden en mede (ver)vormen. Een, wat mij betreft, bijzonder doorwrocht betoog waar ik me met mijn wereldbeeld wel enigzins bij thuis kan voelen. Zijn kritiek richt zich met name op een verwrongen beeld van danwel een vervreemding van de werkelijk door bijvoorbeeld het feelgood-karakter en overgesimplificeerde spectaculaire persoonlijke inzichten die kort-door-de-bocht oplossingen voor complexe problemen uit de hoed zouden toveren.
Zeer de moeite waard:


Tekst in the Guardian

No comments:

Post a Comment