Sunday, March 9, 2014

Lummelen maar!

In VPRO's Boeken deed vanmorgen Tijs Goldschmidt zijn zegje naar aanleiding van zijn nieuwe essaybundel Vis in bad.
De teneur van zijn verhaal is dat wij, mede gezien het feit dat wij mensen geen winterslaap houden, ons wat meer of vaker zouden moeten toestaan om gewoon eens wat te lummelen.
Goldschmidt is een meester in associatief denken. Misschien komt dat omdat hij graag lummelt. In Vis in bad vraagt hij zich af of dieren wel eens lummelen. Hebben dieren vrije tijd? Wat is de functie daar dan van? Een torenvalk op een paaltje lijkt zijn tijd te verlummelen. Maar misschien verzamelt hij wel informatie.

Een mens komt misschien wel op de beste ideeën als hij niets doet. Goldschmidt werkte lang veel te hard, om zijn vader tevreden te maken. ‘Homo universalis wilde ik worden; idioot ambitieus natuurlijk,’ zegt hij in een interview. Sinds zijn dood is hij meer gaan lummelen. ‘Eigenlijk is dit boek mijn coming-out als lummelaar.'
Wim Brands reageert op een gegeven moment met onverhuld enthousiasme op Goldschmidt's betoog:
Dat is mooi, je kunt dat wetenschappelijk onderbouwen; hoe harder dieren werken, hoe eerder ze sterven.
Een wetenschappelijk onderbouwd pleidooi om wat meer te lummelen, haha. Zou iemand dat eens even aan ons overijverige yuppen kabinet, Rutte, Zijlstra en dat slag lieden willen doorbrieven? Ik ben zelf namelijk niet echt 'on speaking terms' met die lui en ik heb bepaald niet de indruk dat ze naar mij (zullen) luisteren.

No comments:

Post a Comment