Monday, June 2, 2014

HMiG Vragenvuur (2) van Gemert

Als vervolg op Hollandse Meesters in Gesprek vonden eind vorig jaar een aantal bijeenkomsten plaats waarin de afzonderlijke meesters/deelnemers van/aan het gesprek onder de titel 'Vragenvuur' blootgesteld werden aan een interview en een aantal vragen uit het publiek.

De video's daarvan wil ik als vervolg op het voorgaande ook hier op dit blog weer even onder de aandacht brengen van mogelijke belangstellenden.

Gijs van Gemert was de gast van het tweede vragenvuur. Van Gemert schreef onlangs een boekje over het 'organiseren van zorgzaamheid' en zoals de titel daarvan al kan doen vermoeden richt hij zijn pijlen en aandacht meer dan de andere meesters op de managementpraktijk in relatie tot de werkvloer waar die zorgzaamheid vorm en gestalte moet krijgen. 'Werkvloer' is de term die ik gewoonlijk gebruik maar van Gemert spreekt liever over 'de frontlinie'; daar kan ik me volledig in vinden en daar volg ik hem dan graag in. Verder spreken de wijze waarop en de termen waarin hij het begrip 'praktijktheorie' uit de doeken doet mij bijzonder aan. Zijn hele manier van naar 'een of de organisatie' kijken doet mij ook wel denken aan een benadering als die van John Seddon.
Zeker ook voor alle managers en andere regelneven en regelnichten in de zorg zeer de moeite van het bekijken en beluisteren waard:


en het complete verhaal: Hollandse meesters in gesprek

Hollandse Meesters in Gesprek met Ina van Berckelaer-Onnes
Anton Došen aan het woord
Gijs van Gemert aan het woord
Pieter Duker aan het woord
Jacques Heijkoop aan het woord

College door een Hollandse bovenmeester
Vooruitblik of tikkie terug?
1 Vakmanschap is …..
2 De meesters over management
3 Wat weten we van dat werk?
4 Ideologie (in de zorg?)
5 Toekomst ….?
Nog effe napraten; HMiG

HMiG Vragenvuur (1) van Berckelaer-Onnes
HMiG Vragenvuur (2) van Gemert
HMiG Vragenvuur (3) Duker
HMiG Vragenvuur (4) Rispens
HMiG Vragenvuur (5) Heijkoop
HMiG Vragenvuur (6) Došen

No comments:

Post a Comment