Saturday, June 13, 2015

Een beetje genoegdoening? (1)

The Band heeft altijd al tot mijn absoluut favoriete bands behoord.
Op hun tweede album prijkte de inmiddels klassieker: The Night They Drove Old Dixie Down En daarin weerklinkt de mooie frase:
Now I don't mind I'm choppin' wood, and I don't care if the money's no good.
You take what you need and leave the rest,
But they should never have taken the very best.
Hoewel ik op dit blog graag mag roepen dat ik beslist geen verstand van economie heb, meen ik toch dat elk (les)boek of opleiding met betrekking tot het vak(?) economie zou moeten beginnen met en doordrongen zijn van een boodschap van vergelijkbare strekking als wat The Band hier te berde brengt.
Maar ik vrees dat wij onze kinderen en toekomstige leiders en economen vooralsnog leren dat the sky is the limit, alleen het onderste uit de kan goed genoeg is en dat cijfers, en dan wel groeicijfers, heilig zijn.
Ooit gehoord van rupsje Nooitgenoeg? Ziehier zijn mens- en wereldbeeld en heel toevallig ook dat van de gemiddelde moderne mens tegenover dat van mensen en volken die we doorgaans als minder ontwikkeld plegen af te schilderen:
Enoughness: Restoring Balance to the Economy

WATCH our new video: ENOUGHNESS: Restoring Balance to the Economy. Share on Facebook and Twitter using #ENOUGHNESS.

Posted by First Peoples Worldwide on Friday, March 15, 2013


Als de economie van morgen niet echt een andere wordt dan die van vandaag is het maar de vraag of er nog iemand overblijft om te zingen of te getuigen van The Time They Drove This Whole World Down.

No comments:

Post a Comment