Saturday, January 28, 2017

Daar zat ik ..

Gisteravond ben ik weer eens naar de kerk geweest. Dat is een gang die ik niet zo vaak maak. De aanleiding en reden daartoe was een voorstelling met de titel: 'Hier sta ik' van Kees van der Zwaard over ene Maarten Luther in de plaatselijke Hervormde kerk. Nu is het toevallig ook het Luther-jaar en mogen we dus verwachten nog het nodige over deze Maarten Luther te horen wanneer ene Donald uit Trumpland dat geluid tenminste niet al te zeer zal overstemmen.

  flyer-hier-sta-ik-voor-630x894   Het was een, wat mij betreft, een alleraardigst staaltje solo-toneel. Maar echt wijzer over Luther ben ik er toch niet van geworden. Een aantal uitzendingen van het radio-programma OVT, vast nog terug te luisteren via 'Uitzending gemist' of de VPRO-website, waren wat dat betreft informatiever. Maar ja, daar wordt natuurlijk niet gespeeld en valt niets te zien.

Nu staat deze Maarten Luther ook niet op mijn lijstje van helden of hooggewaardeerde historische figuren. Duidelijk was dat Kees van der Zwaard wel iets met Luther heeft' en hij voor hem wel degelijk een held en/of klankbord is. Dat gold overigens ook voor iemand die ik dan wel weer tot 'een van mijn helden' reken en die zelfs naar hem vernoemd werd: Martin Luther King.

De bekende thema's kwamen langs met Luther als diepgelovig mens en scherpe theoloog die opstond en weerstand bood tegen de uit de hand gelopen macht, zelfgenoegzaamheid, schijnheiligheid en inhaligheid van de centralistisch geleide Roomse kerk; Luther als botte en boerse (wat we nu zouden noemen) populist die slim gebruik wist te maken van de nieuwe media voor de PR van zijn zaak. De hete hangijzers van zijn ongemeen felle oppositie tegen de boerenopstand en zijn rol in het bestendigen en nog wat opstoken van haat en afkeer tegen de joden leken door van der Zwaard een beetje als een voetnoot afgedaan te worden met de woorden: ik kan je niet volgen, Maarten. Maar dat kan natuurlijk ook als een oproep opgevat worden en laten we dat dan maar doen: Maarten Luther hier vooral niet volgen!

No comments:

Post a Comment