Friday, May 13, 2011

Brood op de plank

Nee, ik wil het hier nu niet hebben over een platvloers onderwerp als 'de kost verdienen' en hoe je dat zou kunnen doen. Ik ga het nu liever eens hebben over de nog veel aardsere en basalere kunst van het 'brood bakken' en hoe je dat zou kunnen doen.

Al ruim 15 jaar doe ik dat namelijk zelf en dat bevalt prima.
Ik zie even wat rond googelend dat ik bepaald niet de enige ben die dat doet en er op het wereldwijde web volop informatie te verkrijgen valt over zelf je brood bakken, recepten, broodbakmachines en zowaar zelfs een startpagina en een Wiki-artikeltje over dit onderwerp. Geen onderwerp dus waar iemand nu met smart op zal zitten wachten maar even zo vrolijk en toch ....

Hoe bak ik dan mijn brood?
Wel in de broodbakmachine uiteraard

met de hier afgebeelde ingrediënten

te weten:
olijfolie
water
zout
meel
en droge gist als vaste basisingrediënten.
Met name de verhouding water, zout en gist luistert vrij nauw en is bepalend voor een goede consistentie en het rijzen van het brood.

Daar kun je dan naar believen een en ander aan toe voegen en dat is in mijn geval dan gewoonlijk een mengseltje van gehakte walnoten, zonnebloem-, pijnboom- en pompoenpitten plus wat gesneden zongedroogde tomaatjes, wat bruschetta met wat olie van de pomodori secchi daardoor voor de smaak.


Meel is in tal van soorten, variaties en samenstellingen verkrijgbaar. Ik gebruik een combinatie van tarwebloem en volkorenmeel gemalen in de molen 'De krijgsman' in Oosterblokker. Ik zie op de website dat ze daar ook nog een zorgbakkerij hebben die de 'De Molenwiek' heet.


Procedure: ik zet de bakvorm met een paar druppels olijfolie op de weegschaal en op 0, voeg ca. 275 gram water toe, doe 6 gr. zout erbij en gooi het zaden- en notenprutje erin. Dan 120 gr. tarwebloem gevolgd door 300 en nog wat gram volkorenmeel; meestal vul ik het aan tot zo'n 800 gr. totaalgewicht. Dan maak ik een klein kuiltje waar tot slot drie theelepeltjes droge gist (korreltjes) in verdwijnen.

Het gewenste programma en standen in toetsen en het mengen, kneden en bakken aan het apparaat overlaten.

Als het goed is komt alles na drie tot drie-en-een-half uur dan helemaal voor de bakker en zegt een piepsignaal je dat het klaar is.
Dan af laten koelen of de bakvorm met ovenwanten uit het apparaat halen.

En zie daar een bruin brood waar, om het gebit of het broodmes niet al te zeer te beproeven, nog even een schoepje uit verwijderd dient te worden.

Dan kan, na een afdoende afkoelingsperoide, het mes erin. Daar het brood bij ons niet zo hard gaat en het na drie dagen oud is doe ik even 4 sneetjes apart.

Deze worden onder het toeziend oog van Shailish twee aan twee verpakt om wanneer voldoende afgekoeld in de vriezer te verdwijnen.

Eenmaal weer uit de vriezer en ontdooid heb je dan weer zo goed als vers brood!

Zoals diverse websites over dit onderwerp laten zien is er een ongekend aantal variaties van broden en broodsoorten mogelijk. Zelf heb ik me weleens aan een chorizo-uienbrood gewaagd en dat smaakte uitstekend maar gewoonlijk hou ik het toch bij bovenstaand beproefd recept.

Zo bruin bak ik ze dus soms maar er zit nooit iets in mijn brood dat ik er niet zelf willens en wetens ingestopt heb en wij kennen nog de geur van brood dat gebakken wordt. Qua voedingswaarde en gevoel van verzadiging komt mijn boterham overeen met 2 tot 3 sneetjes van de bakker of uit de supermarkt.

Zoete broodjes bak ik gewoonlijk niet maar ik herinner me wel ooit voor een kerstlunch op mijn werk een noten- en vruchtenbrood gebakken te hebben, geïnspireerd door het zogeheten Oostenrijkse 'Kletzenbrot'.

P.S. De hier gebruikte bruschetta is toevallig rechtstreeks afkomstig van de Mercato Centrale in Firenze.

No comments:

Post a Comment