Sunday, February 12, 2017

Oud thema revisited

Een van de terugkerende thema's bij de aanvang van dit blog was dat van de tegenstelling danwel de verhouding tussen theorie en praktijk. Dat hield dan destijds ook vaak verband met kwesties zoals ik ze in dat vak van mij tegen placht te komen. Nu oefen ik dat vak sinds enige tijd al niet meer uit maar dat wil niet zeggen dat de heikele vragen rondom de verhouding theorie/praktijk mijn belangstelling niet meer zouden hebben. Het leven en de leer schuren tenslotte op zo'n beetje elk denkbaar terrein. Maar ja, wat valt daar nog voor zinnigs over te zeggen in deze tijd van Poetin, Erdogan, Trump, Wilders en nog een rijtje van dat soort hapsnurkers die hun eigen werkelijkheid los van de feiten creƫren, zelden of nooit de dialoog aangaan en gebruik maken van nepnieuws en 'gaslighting' en zo meer.

Zo af en toe lees of hoor ik wel eens iets zinnigs in dit verband al gebeurt dat niet zo vreselijk vaak. Zo'n positieve uitzondering vind je bijvoorbeeld in dit artikel over Feiten en meningen van Coen Simon in de Correspondent.

No comments:

Post a Comment