Thursday, February 26, 2015

Astronomische getallen en ontdekkingen

Op bijna 13 miljard lichtjaar afstand is een zwart gat ontdekt dat 12 miljard keer zo zwaar is als de zon.
Pardon.., ja en daarmee nemen we dan even een kijkje terug in de tijd toen het heelal nog maar 900 miljoen jaar oud was. Nog maar net begonnen en dus nog erg jong, begrijp ik uit een krantenartikel van deze ochtend: Extreem zwart gat is 'nét mogelijk'.

Mijn voorstellingsvermogen wordt zo af en toe toch wel zwaar op de proef gesteld en lijkt ook wel wat zwarte gaten te vertonen. Dergelijke getallen gaan me behalve als uitermate abstract (en ze zijn ook gemakkelijk en vlot even gelezen of gezegd) toch echt boven de pet; laat staan dat ik me een beeld zou kunnen vormen van het fenomeen als zodanig. Extreem zwart gat Het hete gas rond deze nieuw ontdekte quasar straalt even helder als 420 biljoen zonnen.
Dan weten we dat ook maar weer even!

No comments:

Post a Comment