Friday, October 15, 2010

Weer eens naar de kerk?

Onlangs hoorde ik Rutte op het nieuws beweren dat er een regeerakkoord in de maak was waar rechts Nederland zijn vingers bij af zou likken. Nu staat de krant de laatste tijd toevallig vol met allerhande commentaren waarin betoogd wordt dat links en rechts in de politiek zo ongeveer niets meer betekenen of in ieder geval nu iets heel anders betekenen dan de afgelopen eeuw het geval was; en wat het dan nu zou betekenen blijkt dan zoals te verwachten geheel afhankelijk van betreffende commentator. Vandaag lees ik dan in de krant dat Rutte er na rechts ook voor links Nederland wil zijn.

Krijgen wij nu dan een uitzonderlijk behendige en lenige premier?
Een soort conceptuele Houdini?
Moet links gewoon zijn beurt afwachten tot rechts bediend en voldaan is?
Betekenen politiek gezien links en rechts inderdaad niets meer?
Of moet ieder voor zich er links- of rechts-om maar een slag naar slaan en uitmaken wat ie er onder wenst te verstaan?

Wat ik hierover uit het publieke debat sinds Fotuin heb opgevangen is dat alles wat met kunst, cultuur, ontwikkelinshulp en milieuvraagstukken te maken heeft schofferend als een 'linkse hobby' geduid wordt. Verder valt het vooral op dat we steeds minder van 'nuance' gecharmeerd lijken te raken en als je ergens genuanceerd over na wenst te denken wordt je al gauw weggezet of gediskwaificeerd als weer zo iemand van de 'linkse kerk'.



Ik werd aanvankelijk rooms-katholiek gedoopt, toen gereformeerd opgevoed en vervolgens ben ik zonder religie door het leven gegaan en zonder mij ooit tot een kerk te bekennen. Het lijkt me nu toch eens tijd worden om me tot de linkse kerk te gaan bekennen. Ik ben namelijk een groot voorstander van en nuance en begrip en solidariteit tussen mensen. En ik wil wel dat zoiets nog iets blijft betekenen dus kan het ondanks de soms mooie preken van de heren niet zomaar het kerkje van Bos en Blair worden maar eerder dat van iemand als Tony Judt.
Hier de tekst van Judt's laatste publieke lezing en hier enkele stukken daaruit in een Tegenlicht uitzending.

No comments:

Post a Comment