Sunday, January 20, 2013

Vreeswijk en de Andersons

Die Walloonse Vlaming of Vlaamse Walloniƫr Jacques Brel was groots als bard en/of troubadour en dat wordt ook algemeen erkend.
Binnen het Zweedse en Nederlandse taalgebied kennen wij een troubadour en/of bard (tegenwoordig ook wel singer-songwriters genoemd) van vergelijkbare klasse die in ons land toch wat minder erkenning lijkt te vinden. En soms wel bijna vergeten lijkt! (ligt hier niet een taak voor MAX?) Dat is dan de onvolprezen Zweedse Nederlander of Nederlandse Zweed, ons aller Cornelis Vreeswijk
Als het aan de Andersons ligt, zou de waardering voor Vreeswijk ook hier te lande toch iets meer levend en zichtbaar en hoorbaar aanwezig zijn.
Gisteravond gaven ze hun Vreeswijk-programma ten beste voor Peticantus in Het Huis Verloren te Hoorn. Daar moest ik als al sinds de 60-er jaren fan en liefhebber van Vreeswijk's diepgravende teksten natuurlijk bij zijn. Hier een impressie van dat programma: Hier Vreeswijk's variatie op 'zie ginds komt de stoomboot' met een vertaling van de Andersons: Helaas had ik mijn camera niet bij me en kon ik dus geen plaatje schieten van de foto-genieke Anna in haar mooie rooie jurkje; dan maar even deze link.

No comments:

Post a Comment