Tuesday, March 26, 2019

De ophef rond zegetocht Baudet en FvD

Ik hoor en lees de laatste dagen nogal wat ophef, vooral in de vorm van (morele) verontwaardiging, over de verkiezingszege van 'Mooie Det' en zijn rebellenclub.
De leukste vond ik een ingezonden brief in VK van gisteren onder de titel: Oudhollands gezegde. Daar vraagt Rik Seur uit Haarlem zich af de aanhang van Baudet bekend is met de oerhollandse notie dat iedereen zijn uil voor een valk pleegt aan te zien ofwel:
Zoals de 'boreale' volksdichter Jacob Cats schreef:
'Elck acht zijn uyl een valck, en boven eygen mal.
Soo wil men dat het volck het soo geloven sal.'



Die Vadertje Cats toch met zijn rake typeringen.

Zelf ben ik bepaald geen grote fan en niet bijzonder onder de indruk van het chique opgedofte hanengekraai van de weledelgeleerde heer Baudet met zijn Forum voor Dementocratie en voel ik mij meer thuis bij de reactie van Rob Wijnberg die het heeft over: De papegaai van Minerva

Maar alle wijsheid op een stokje, hoe heten die kleine uiltjes die je telkens bij die grote uil ziet toch ook alweer?

No comments:

Post a Comment