Tuesday, February 14, 2012

Goldmachine Sachs

Vaak vind ik dat de Nederlandstalige televisiezenders (en dat zijn er inmiddels nogal wat) maar weinig te bieden hebben. Ik hou namelijk niet zo van sportprogramma's en daar worden we (als ik dat toestel aanzet althans) constant mee lastiggevallen evenals met al even irritante reclame-uitingen (terwille van ons consumenten-paradijs).



Nu zijn er toch af en toe wel programma's die ik uit belangstelling wil zien. Zoals gisteravond bijvoorbeeld VPRO's Tegenlicht. Het betrof een uitzending die enig licht tracht te werpen op de rol die de machinaties van de zakenbank Goldman Sachs gehad hebben op het huidige Griekse deficit binnen de Eurozone.
Een hoogst interessante uitzending voor zowel lieden die menen de ins-and-outs van de financieel-economische sturing van ons leven wel te doorzien als voor lieden die, zoals ik, daar telkens weer versteld van staan. Hier nog eens te zien.



Maar het is alsof de duvel er mee speelt; zelden is er iets dat ik de moeite waard vind op onze vaderlandse buis, maar als dat wel zo is, is er net op een ander net ook iets dat ik net wel zou willen zien. Daarbij beperk ik me nog tot slechts drie netten.
Zo ook weer gisteravond.
Ik moest kiezen tussen Tegenlicht op 2 en Bloed, zweet en luxeproblemen van BNN op 3.
Het werd dus de eerste en het andere progamma zojuist maar even hier via Uitzending gemist alsnog bekeken.
En dat ging ook over goud. Niet over hoe je het vergaart om het in staven te laten gieten, dat is de specialiteit van Goldmachine Sachs, maar over hoe het gedolven wordt in Ethiopië. Zes Nederlandse jong-volwassenen mochten eens twee dagen meeproeven hoe de economische waarde van goud daar het leven van alledag bepaalt.



Twee programma's die elk op hun eigen wijze uitzicht geven op wat er zoal aan onze welvaart en ons consumentenparadijs vastzit in the global economy. De wereld van haute-finance en die van armoedig geploeter om het naakte bestaan staan niet los van elkaar. Ze zijn in onze global economy onderling verbonden door de economie, een hoop econoblahblah, het zaken doen en duistere zaken. Zaken die we niet zomaar één-twee-drie zouden bevroeden, zaken waar we wellicht liever geen weet van hebben en zaken die we in ieder geval gewoonlijk niet zien als we hier zo eens uit het raam kijken.



Beide programma's lijken een vervolg te krijgen.
Zal dan wel weer op maandagavond zelfde tijd zijn, vrees ik.

No comments:

Post a Comment