Tuesday, October 7, 2014

Making Colour

Soms denk ik als blogger: waar wil en zal ik het nu dan eens over gaan hebben?
Niet zelden p(l)opt het woord en het onderwerp ‘kleur’ dan weer ergens in mijn grijze massa naar de oppervlakte. Niet zo’n gek onderwerp toch, want zeg nu zelf: wat zou onze wereld zijn zonder kleur? Een grijze en kleurloze bedoening toch zeker.
Nu sluipen zowel het woord als het thema ‘kleur’ regelmatig via allerlei zijpaden onze alledaagse conversatie binnen en zoiets zal ook op dit blog wel het geval zijn. Soms komt het toch ook iets explicieter aan bod zoals in het geval van de qualia.
Het fenomeen kleur heeft wel eens vaker mijn belangstelling en de directe aanleiding voor dit stukje was de (inmiddels voorbije) expositie ‘Making Colour’ in de National Gallery in Londen.

Die expositie ging dan met name over de stof, het materiaal waarmee schilders kleur maken: pigmenten. In een recensie die ik over deze expositie las figureren het bekende verhaal van de ‘cochenille’ en dat van de ‘lapis lazuli’ nogal prominent. Maar ook over goud, geel en groen
wordt iets gezegd, alsook over paars ofwel the colour purple. Van een conversatie tussen curatoren van de National Gallery zal de geïnteresseerde lezer/luisteraar waarschijnlijk heel wat wijzer worden dan van welke recensie dan ook.

No comments:

Post a Comment