Sunday, May 24, 2015

Pinokkio door de bocht

pinocchioparadox Volgens een boekrecensie in de Volkskrant spreken wetenschappers in zo'n geval van het Pinokkio-fenomeen.
Dat zal dan wel iets met liegen en een lange of groeiende neus van doen hebben, zou je denken. En het blijkt inderdaad te gaan over liegen en wel over het liegen over je leeftijd; iets waar, zoals hier althans gesuggereerd, 50-plussers zich nogal eens aan schijnen te bezondigen. Maar volgens hoogleraar geriatrie Marcel Olde Rikkert, wiens boek Jong blijven & Oud worden hier onderwerp van de recensie is, zou je dat gerust een leugentje om bestwil kunnen noemen omdat je er daadwerkelijk jong bij zou kunnen blijven. Want een jeugdig gevoel is een levenselixer aldus één van de vijftig spelregels die Olde Rikkert in zijn boek geeft om je jonger te voelen terwijl je ouder wordt.
LoesjeOuderworden Met Marian in gesprek over dit krantenartikeltje roep ik nog heel stoer dat ik me toch heus niet groter (lees hier jonger) voor zal doen dan ik ben, maar dat moet ik al weer inslikken voordat ik de hele zin uitgesproken heb. Want op de keper beschouwd doe ik mijn hele leven toch niet zo gek veel anders dan me groter voordoen dan ik ben. Nu ben ik in levende lijve ook echt niet zo groot.
Over een half jaar is het dan zover en vandaag heb ik toevallig ook mijn pensioen- en AOW-aanvraag maar eens ingediend. Daarbij moesten natuurlijk ook wat persoonsgegevens verstrekt danwel gecontroleerd worden. Het leek me raadzaam om nu toch nog maar even niet over mijn leeftijd te liegen of me jonger voor te doen dan ik ben. Cartoon65worden

Nog wat advies van Olde Rikkert:
Blijf niet afwachten wat de tijd brengt maar haal het zelf op
En de vijf leukste spelregels uit het boek op een rij:
- blijf spelen
- stop met multitasken
- voeg tijd toe aan je dag
- ga in fases met pensioen en
- stop met je verjaardag vieren

verjaardag-cartoon-jarig-zijn

No comments:

Post a Comment