Thursday, June 23, 2011

Met handen en voeten

Gisteravond een laatste sessie bijgewoond van een cursus gebarentaal op het werk.
Dit in het kader van wat ook wel 'totale communicatie' genoemd wordt, een term die ik op mijn werk nogal eens hoor vallen en een benadering die we dus blijkbaar willen omarmen.



Gebarentaal zou je denken, leent zich bij uitstek voor een globale of een Esperanto-achtige aanpak maar wij blijken toch een overigens zeer recent herziene Nederlandse taal te gebaren. Veel mensen blijken dan regelmatig tussen de oude en de nieuwe versie te switchen of ze door elkaar te gebruiken. Gisteravond begon er iemand zomaar Grunnings tussendoor te gebaren. Wat dat betreft is gebarentaal dus duidelijke een levende taal.



De bekende Van Dale geeft zowaar een Basiswoordenboek Nederlandse Gebarentaal uit. Bij het Nederlands gebarencentrum kun je een online gebarenwoordenboek raadplegen en op deze site doen ze het met zg. picto's die je (wat een service!) dan ook weer uit kunt printen.
Er bestaan vrij toegankelijke online woordenboeken in vele talen.




Dan is er ook nog het handalfabet (dat natuurlijk ook de nodige varianten kent), niet te verwarren met de klankondersteunende gebaren.
Al googelend stuit ik dan tenslotte nog even op iets als SignWriting dat als universeel schrift en notatiesysteem voor al dit vele gebaar moet dienen.



Zo dan zou ik, als het goed is, nu met handen en voeten moeten kunnen praten!? Nou ja, met de handen dan voornamelijk; als ik buiten wat gestamp nog eens iets met mijn voeten wil gaan zeggen moet ik ws. toch eerst nog wat dansles gaan volgen of een cursus dancewriting bij Valerie Sutton.

Gegroet,

No comments:

Post a Comment