Tuesday, November 19, 2013

Tegeltjeswijsheid op Google+

In onze moderne snelle en gehaaste wereld doen one-liners en spreuken van het type tegeltjeswijsheden het meestal beter dan al dan niet grote verhalen.
Zo wordt ik wanneer ik mijn Google+ pagina open gewoonlijk getrakteerd op een redelijk uitgebreide verzameling van dat soort wijsheden onder de noemer Thought. Ik zal wel eens op een paar aardige uitspraken gestuit zijn en toen op een 'button' of knopje 'abonneren' geklikt hebben.
Er zitten ook zeker heel aardige en wijze zegswijzen en spreuken tussen; zo zie ik er de naam van ene Albert Einstein nog wel eens bij vermeld staan en dat is toch iemand wiens uitspraken ik zelf ook nog wel eens graag mag citeren of aanhalen.

Nu las ik van de week tussen al die wijsheden de volgende door een mij onbekende (en wat mij betreft verder niet interessante) Miles Kington:
Kennis is weten dat een tomaat een vrucht is.
Wijsheid is om hem niet in een vruchtensalade te stoppen.
Waarop een andere grapjas reageerde met:
Genialiteit is die tomaat toch maar in een vruchtensalade te doen en daar een naar ieders smaak een heerlijke en geslaagde schotel mee te maken.
Is dat nu wijsheid, een adequate metafoor of gewoon spitsvondigheid?
watiswijsheid Er is trouwens ook een bijbelboek dat 'Spreuken' heet, maar veel seculieren alsook gelovigen lijken toch deze nieuwe verzamelingen wijsheden van overal en nergens (van het onderhavige type Thought) tegenwoordig als hun bijbeltje of morele kompas te hanteren.
Mij zijn het er toch meestal iets te veel bij elkaar op die Google+ pagina en ik mis nogal eens een goed verhaal daarbij. Bovendien geven al die wijsheden zelden of nooit eens een helder antwoord op de waarom-vraag.
Er zitten echter ook wel eens leuke plaatjes tussen; en zoals ook een bekende spreuk luidt: a picture can paint a thousand words! Squarethinking
Waar zullen we deze nieuwe lege tegeltjes nu eens mee opvullen?
Wie heeft er nog een paar wijsheden in de aanbieding voor de volgende generatie?
invultegeltje

No comments:

Post a Comment