Tuesday, March 27, 2012

Creatief bosbeheer

Onze overheid heeft geld nodig en in het Catshuis wordt naarstig gezocht naar creatieve bezuinigingen. Nu hoor ik gisteravond voor Nieuwsuur de PVV bij monde van Richard de Mos met het lumineuze idee op de proppen komen om de natuur en ons natuurbeheer eens vergaand te liberaliseren.



Zou het niet leuk zijn, goed voor de natuur en veel geld opleveren als iedere Nederlander, die dat wil, zijn eigen stukje bos kon kopen?
Met volkstuintjes zijn we al bekend en dan gaan we nu eens aan de volksbosjes.

PVV-er de Mos ziet veel heil in creatief ondernemen. En dat zou ons veel geld op kunnen leveren terwijl een log orgaan als Staatsbosbeheer ons alleen maar veel geld kost, aldus de Mos. En dat geld zitten we hard om te springen; we verkeren namelijk in een crisis. Dat die crisis ontstond door creatief ondernemen en zogeheten innovatieve produkten in de bank- en financiƫle wereld vergeet de Mos gemakshalve even te vermelden. Hemzelf kan enige creativiteit natuurlijk ook niet ontzegd worden zoals wel bleek bij nadere inspectie van zijn CV.



Ik hoorde de Mos nog zeggen dat hij (evenals ik overigens) padvinder is geweest en houdt van de natuur zoals de PVV. Dan bekruipt mij toch sterk het gevoel dat hij inmiddels een heel eind van het padje is afgedwaald. Als hopman de Mos zijn zin krijgt wordt het, volgens mij, voor veel echte natuurliefhebbers zich in bochten wringen en op een houtje bijten.



De creativiteit
van de Mos en zijn kornuiten inschattend ben ik toch erg benieuwd hoe die creatieve en beter-dan-nu-beheerde natuur met al die volksbosjes er uit gaat zien. Ik heb er eerlijk gezegd niet zo bijster veel vertrouwen in. Maar het lukt de PVV in samenwerking met de media hoe dan ook weer om het nieuws te halen en met het idee van liberalisatie van de natuur zelfs even flink onder de duiven van de VVD te schieten.

No comments:

Post a Comment