Wednesday, February 19, 2014

Interviewen ... ook een kunst!

Interviewen is nog een hele kunst, dat wil zeggen als je er van uitgaat dat een interview in enige mate informatief hoort te zijn en zo mogelijk iets van een dialoog zou moeten hebben.
Ook een vak apart dus, en de vermeende vaklieden op dit terrein zien we dagelijks op het TV-scherm voorbij komen.
Zojuist zag ik toevallig zo ene Sven Kockelmann in het interviewprogramma Één op één de voorman van het Vlaams Belang Filip de Winter aan een kruisverhoor onderwerpen. Ik weet niet wat de bedoeling van de programmamakers was in deze maar door hem op deze wijze voor het voetlicht te brengen zou ik toch bijna sympathie gaan opvatten voor de Winter.
Tja, die oude Brederoo toch weer.
Nu heb ik toevallig een aperte antipathie voor het gedachtegoed van de Winter en consorten en laat ik, naar ik mag hopen, mijn mening en opvattingen niet al te zeer beïnvloeden door het vervelende aanmatigende toontje van de meesterinterviewer Kockelmann.

Hoewel het om een geheel ander type interview lijkt te gaan kan de heer Kockelmann misschien nog iets leren van Lex Bohlmeijer die wel het interviewen als een kunst lijkt te beheersen.
Hij is wekelijks te beluisteren op de Correspondent.

No comments:

Post a Comment