Thursday, April 1, 2010

De maand van de filosofie (1)

Ik hoorde de afgelopen week een commercial voorbij komen waarin geroepen werd dat april de maand van de mond zou zijn. Nu had ik al eerder vernomen dat april de maand van de filosofie zou zijn en daar wil ik het maar op houden. De wijsbegeerte is mij namelijk heel wat sympathieker dan domme reclameboodschappen waar we de hele dag mee om de oren geslagen worden.

Zeg nou zelf: wat is er menselijker dan het verlangen en het zoeken naar een klein beetje wijsheid?
Als je in de boekhandel kijkt hoe vol de schappen staan met daarboven bordjes met termen als filosofie, theologie, religie, oosterse wijsheid, esoterie, zelfontplooiing of iets van dien aard dan zou je zeggen dat er een hoop wijsheid te koop is en dat het bijzonder in trek is. Maar helaas zie eens om je heen en kijk eens naar jezelf om te zien hoe vaak de wijsheid zoek lijkt, en dat niet alleeen als de wijn in de man is. (bij sommige lieden lijkt de wijsheid zelfs dan pas weer enige kans te krijgen)

Als we toch ergens behoefte aan hebben is het volgens mij wel aan wat wijsheid en ik ben benieuwd of we aan het eind van deze maand al iets opgeschoten zullen zijn in dat opzicht. Want ik neem aan dat we dan in april (en niet alleen vandaag 1 april?) wel veel filosofen en wijsheden zullen gaan horen, zien en lezen in de media. En als we ergens behoefte aan hebben is het wel ............?



In mijn Blog heb ik het woord 'wijsheid' al eens eerder laten vallen en misschien gaat dat deze maand nog wel eens gebeuren.

Het thema van deze maand van de filosofie is VRIJHEID.
Ja dat is altijd het lastige als je filosofen aan het woord laat; ze beginnen meteen over grote moeilijke en ingewikkelde zaken te praten. Het is niet anders!
In tegenstelling tot 'wijsheid' is 'vrijheid' een woord waar het publieke en politieke debat tegenwoordig bol van staat. Een wat evenwichtiger balans in het denken over deze begrippen zou al als een teken van wat wijsheid kunnen gelden.

Ian Buruma schreef het essay voor de maand van de filosofie:
Grenzen aan de vrijheid van de Sade tot Wilders

Hierin volgt Buruma het onderscheid van Isaiah Berlin tussen positieve en negatieve vrijheid.

Nog even een bekend citaat dat wij allen doorgaans lijken te onderschrijven:

Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen.


Art. 1 van de universele verklaring van de rechten van de mens.

No comments:

Post a Comment