Saturday, June 30, 2012

Voetbal en economie

Ik mag nog wel eens roepen dat ik absoluut geen verstand van voetbal heb en al evenmin van economie.
Overigens zie ik weinig of geen overeenkomsten tussen die twee zaken of het moet al zijn dat je ze allebei als een wedstrijd en een spel(letje) zou kunnen bezien. Er zijn lieden die het ook zo beschouwen.



In dit deel van Europa lijkt de opvatting post gevat te hebben dat men in de zuidelijke mediterane landen absoluut geen verstand heeft van het beheren of op orde brengen van het huishoudboekje van staat.
Het ziet er toch onmiskenbaar naar uit dat ze daar in het zuiden aan de Middelandse Zee in ieder geval wel, veel meer dan wij hier, verstand hebben van dat spelletje dat voetbal heet.



Nu heb ik dus beslist geen verstand van voetbal maar ik begrijp uit ondermeer de krantencommentaren dat ons nationale elftal de leeuw in zijn hempie liet staan en het EK 2012 toernooi zo vroeg moest verlaten omdat dat team zou bestaan uit te grote ego's die zich niet ondergeschikt konden of wilden maken aan het grotere gezamelijke doel.



Ik vraag me dan af: zou onze landelijke politiek de laatste jaren ook niet een beetje door datzelfde verschijnsel geteisterd worden?
Volgens mij vertonen ons voetbal en onze vaderlandse politiek als ook de verslaggeving over beide spelletjes ook wel de nodige overeenkomsten.

No comments:

Post a Comment