Sunday, March 21, 2010

Identiteit; wie ben ik?(1)

Halverwege de vorige eeuw werd ik in Beverwijk geboren. In de gemeente-archieven aldaar wordt melding gemaakt van dat feit. In dat seculiere doopceel, ook wel geboorteakte genoemd, valt te lezen hoe mijn volledige naam luidt, of ik een jongen of een meisje ben, wie mijn ouders zijn en alwaar ik op welke datum en om welke tijd geboren werd. Dat laatste is wel handig als ik later op zoek naar mijzelf nog eens een astroloog zou willen raadplegen. Die wil dan namelijk een zo nauwkeurig mogelijke plaats en tijd van geboorte weten om de ascendant en nog wat van die dingen te kunnen berekenen teneinde mijn lot en/of mijn karakter bloot te kunnen leggen.
En laten we eerlijk zijn, het leven is toch eigenlijk niet veel meer dan een grote en lange zoektocht naar onszelf? Het draait allemaal om de vraag: Wie ben ik? Wie ben jij? Wie zijn wij?

Dit ben ik!


Ergens in Griekenland, dat land waarvan men zegt dat daar onze europese beschaving begon en waar het failliet van de europese munt nu een begin dreigt te nemen, ligt Delphi. En daar in Delphi bevinden zich de ruïnes van waar ooit het orakel spreekuur hield. Dat orakel moeten we helaas ten node missen maar in de wanden, van wat rest, van de tempel staat nog immer wijze raad gebeiteld zoals: "Ken u zelf" en "Alles met mate". Die laatste lijkt wel totaal vergeten of daar 'hebben we niet zoveel mee', zoals men tegenwoordig pleegt te zeggen. Die eerste vervat in de vraag wie ben ik? lijken we daarentegen bijna altijd wel op de een of andere manier mee te worstelen.
Met die vraag naar onze identiteit.

No comments:

Post a Comment