Tuesday, June 8, 2010

Gentle Teaching, wat en hoezo? (1)

Al eerder maakte ik melding (met links) van de term of kreet 'Gentle Teaching'. Op 19 mei was er dan de eerder agfeblazen lezing door Carel de Corte over 'Gentle Teaching' die ik wederom moest missen omdat ik een weekje op vakantie was. Dit alles in het kader en tegen de achtergrond van de voorgenomen, en naar ik begrijp op sommige plekken reeds ingezette, toepassing van deze benadering op mijn werk.

Na de eerder vermelde links wat doorgesnuffeld te hebben bleek veel van wat ik las voor mij herkenbaar en bij mij wel enig enthousiasme voor deze benadering te wekken. Deze tekst printte ik uit en legde hem ter inzage op werk neer; waar mijn directe collega na lezing op reageerde met de opmerking: oh maar zo werken wij al zo ongeveer! Dat is qua intentie ongetwijfeld het geval in de zin dat wij veel belang hechten aan sfeer en in ruimere zin oog trachten te hebben voor de levenskwaliteit van de cliƫnten. En ik probeer inderdaad altijd zo veel mogelijk met de cliƫnten om te gaan op basis van een persoonlijke en vertrouwensrelatie. Ik neem echter ook aan dat evenzo nagenoeg al mijn collega's altijd met mooie ideaalbeelden en de beste bedoelingen aan dit werk beginnen, maar dat die intentie om een verscheidenheid aan redenen niet altijd even mooi uit de verf komt of zelfs volledig vastloopt.



Nu klinkt 'Gentle Teaching' natuurlijk sowieso ook heel aardig en sympathiek, maar wat behelst het dan concreet en hoe wordt het begrip 'zachtaardig' vertaald in een praktische en methodische toepassing?

Daar wil ik mij de komende tijd eens wat in inleven en inlezen. Materiaal van de hand van de aanstichter John McGee is te vinden op deze pagina. Hier inmiddels wat van op de E-reader gezet.

wordt vervolgd

No comments:

Post a Comment