Tuesday, April 30, 2013

En wat wilde april dan?

De laatste dag van deze maand is wel weer uitzonderlijk overdadig oranje gekleurd met de troonswisseling, gedoe rond een zogeheten koningslied en ander ludiek volksvermaak. Zo staat deze maand er toch heel wat gekleurder op dan de vorige drie want toen ik daar op terugblikte zag ik nog een overwegend witte wereld. oranjegekte April was overigens ook wederom de maand van de filosofie. Ditmaal was het thema ‘schuld en boete’ en dan met name in relatie tot ons economisch systeem en het huidige falen daarvan. Een thema dat momenteel toch zeker actueel lijkt en volop interessante vragen zal oproepen. Op dit blog was daar overigens niet zo veel van te merken en ik heb deze keer ook helemaal verzuimd om het themanummer van Filosofie Magazine aan te schaffen. FiloMaglogo Wat april zoal wil weet ik natuurlijk niet maar ik wil in verband met genoemd thema tussen het oranjegedruis door nog wel even drie, naar mijn smaak, zeer lezenswaardige boekjes aanbevelen: Nietalles
Niet alles is te koop; De morele grenzen van marktwerking
door Michael J. Sandel Uitgeverij Ten Have ISBN 978 90 259 0180 6 BorderlineTimes
Borderline Times; Het einde van de normaliteit
door Dirk De Wachter Uitgeverij Lannoo Campus ISBN 978 90 209 9676 0 Schuldgevoel
Schuldgevoel; Over de behoefte aan dingen die we niet nodig hebben
door Coen Simon Stichting Maand van de Filosofie ISBN 978 90 477 0556 7
En dan maar het nodige leesplezier toegewenst in de maand dat, naar men zegt, alle vogels een ei zouden leggen.

No comments:

Post a Comment